Education and cultural differences: boundary educational practices in basic education
Resumo
The text addresses the meaning policies regarding boundaries and cultural negotiation produced in the educational practices of Basic Education teachers in the relation with the cultural differences that trespass everyday school life. It is part of a study aimed at understanding how Primary Education teachers signify cultural differences in their educational practices. It is a qualitative study with an (auto)biographical approach, in dialogue with the Cultural Studies in education, using educational practice journals, narrative interviews, and the biographical workshop for collecting information. The study revealed the experience with the differences in school in articulation with the cultural changes woven by clashes, conflicts, affirmation, denial, and negotiations. The results pointed towards different boundary spaces in the relationship between Education and differences, in which the movement and negotiation of meanings are essential to the formative process of teachers and students. Regarding the educational practice, the teachers narrate their experiences by placing them between the rigid boundary, with limitations, free from conflicts, denial, or resignation with differences; and the moving boundary, with the construction of spaces so that differences can be triggered, challenged, and problematized.
Referências
Bauman, Z. (2005). Identidade: entrevista a Benedetto Vecchi/Zygmunt Bauman. Rio de Janeiro: Jorge Zahar.
Candau, V. M. F (2008). Multiculturalismo e educação: desafios para a prática pedagógica. In: Moreira, A. F. & Candau, V. M. F. Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. Petrópolis: Vozes.
Candau, V. M. F. (2011). Diferenças culturais e educação: construindo caminhos. Rio de Janeiro: 7 Letras.
Candau, V. M. F. (2013). Reinventar a escola. Petrópolis: Vozes.
Fleuri, R. M (2006). Políticas da diferença: para além dos estereótipos na prática educacional. Educação e Sociedade, 27(95) 495-520. https://doi.org/10.1590/es0101-73302019230375
Hall, S. (2011). Identidde cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A.
Jovchelovitch, S., & Bauer, M. W. (2002). Entrevista narrativa. In: Bauer, M. W. (Org.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes.
Silva, T. T. (2013). A produção social da identidade e da diferença. In: Silva, T. T. (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes.
Stoer, S. R. & Cortesão, L.. (1999). Levantando a pedra: Da Pedagogia intercultural às políticas educativas numa época de transnacionalização. Porto: Afrontamento.
Walsh, C. (2009) Interculturalidad, crítica e pedagogia decolonial: in-surgir, re-existir e reviver. In: Candau, V. M. F. Educação intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas. Rio de Janeiro: 7Letras.
Woodward, K. (2013). Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: Silva, T. T. S. (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petropolis: Vozes.
Copyright (c) 2021 Revista Tempos e Espaços em Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
À Revista Tempos e Espaços em Educação ficam reservados os direitos autorais pertinentes a todos os artigos nela publicados. A Revista Tempos e Espaços em Educação utiliza a licença https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ (CC BY), que permite o compartilhamento do artigo com o reconhecimento da autoria.