Between inclusion and exclusion: Teachers’ reflections about students with autism in public school

  • Yago Melo de Lima Universidade do Estado do Pará, Belém, Pará, Brasil.
  • Tânia Regina Lobato dos Santos Universidade do Estado do Pará, Belém, Pará, Brasil.
  • Rejane de Assis Oliveira Monteiro Universidade do Estado do Pará, Belém, Pará, Brasil.
Palavras-chave: Continuing education. Pedagogical practices. Schooling.

Resumo

This paper writes about the reflections of four ordinary teachers and one special education teacher, of a public school in the school inclusion context. Analyze the reflections in relation to the acceptance and reception of students with Autism Spectrum Disorder (ASD) in the school environment. The problem to be solved is the following: how do the acceptance and reception of students with ASD occur in the school? It configures in a snippet of a qualitative and field research based on Teixeira (2010) and Oliveira (2012), developed in a public school in the municipal education system located in Belém-PA in 2017. The theoretical contribution of the investigation was anchored on Orrú (2012, 2016) and Mantoan (2013, 2015), that study and research about autism and school inclusion. The reflections of the five teachers reveal alarming situations, such as resistance to accepting and welcoming of students with autism in the school context, because some factors interfere in the classroom and school routine, which calls the need of this space to reflect and revise his pedagogical proposal. However, the research also reveals educational situations that enable the school inclusion.

Biografia do Autor

Yago Melo de Lima, Universidade do Estado do Pará, Belém, Pará, Brasil.

Realiza Mestrado em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED), da Universidade do Estado do Pará (UEPA), vinculado à Linha de Pesquisa Formação de Professores e Práticas Pedagógicas. Graduado em Licenciatura Plena em Pedagogia pela UEPA. Integrante do Núcleo de Educação Popular Paulo Freire (NEP) e do grupo de pesquisa Infância, Cultura e Educação.

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3735-7324

Tânia Regina Lobato dos Santos, Universidade do Estado do Pará, Belém, Pará, Brasil.

Realizou Doutorado em Educação: História, Política, Sociedade na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). É professora Titular da Universidade do Estado do Pará (UEPA), do Curso de Pedagogia, do Programa de Mestrado e Doutorado em Educação (PPGED), da UEPA. Atualmente, é vice-coordenadora do PPGED. Coordena o Grupo de Pesquisa Infância, Cultura e Educação vinculado à Plataforma do CNPq. Pesquisadora do Núcleo de Educação Popular Paulo Freire (NEP), da UEPA e Representante UEPA no Fórum de Educação Infantil do Estado do Pará.

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8097-0562

Rejane de Assis Oliveira Monteiro, Universidade do Estado do Pará, Belém, Pará, Brasil.

Realizou Doutorado em Gestão na Universidade Trás-os-Montes e Alto Douro, em Portugal. É professora vinculada ao Departamento de Educação Especializada (DEES), da Universidade do Estado do Pará (UEPA).

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9105-8774

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Publicado
2021-05-24
Como Citar
Lima, Y. M. de, Santos, T. R. L. dos, & Monteiro, R. de A. O. (2021). Between inclusion and exclusion: Teachers’ reflections about students with autism in public school. Revista Tempos E Espaços Em Educação, 14(33), e14098. https://doi.org/10.20952/revtee.v14i33.14098
Seção
Publicação Contínua