The childhood and the child in art and cultural industry: problem of education?

Autores

  • Paula Ramos de Oliveira Universidade Estadual Paulista (UNESP). Araraquara, São Paulo, Brasil.
  • Denis Domeneghetti Badia Universidade Estadual Paulista (UNESP). Araraquara, São Paulo, Brasil.
  • Ivan Fortunato Instituto Federal de São Paulo. Itapetininga, São Paulo, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.20952/revtee.v13i32.14504

Palavras-chave:

Child Capitalism, Imaginary, Experience

Resumo

The paper discusses the trifold relationship between cultural industry, childhood and education, through a dialogue between these elements. It is highlighted the cultural industry’s formula of reducing art to consumer products through a simplification of the imaginary in order to sustain itself and perpetuate the capitalist market. Education emerges as resistance, whereby art must be presented as a form of aesthetic fulfillment, development of creativity and critical thinking, presenting children with other ways of seeing and living the world.

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Biografia do Autor

Paula Ramos de Oliveira, Universidade Estadual Paulista (UNESP). Araraquara, São Paulo, Brasil.

Doutorado em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), Campus de Sorocaba (2002). Pós-doutorado em Educação pela Universidade de Lisboa. Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas Filosofia para Crianças(GEPFC-CNPq). Professora do curso de Pedagogia e professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar da Faculdade de Ciências e Letras da Universidade Estadual Paulista (UNESP), campus de Araraquara.

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9620-5964

Denis Domeneghetti Badia, Universidade Estadual Paulista (UNESP). Araraquara, São Paulo, Brasil.

Doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Pós-doutorado em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (USP). Diretor do Centro Interdisciplinar de Pesquisas sobre o Imaginário (CIPI-FCL-UNESP-CAr). Professor do curso de Pedagogia e professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar da Faculdade de Ciências e Letras da Universidade Estadual Paulista (UNESP), campus de Araraquara./

ORCID: http://orcid.org/0000-0002-7640-2917

Ivan Fortunato, Instituto Federal de São Paulo. Itapetininga, São Paulo, Brasil.

Doutorado em Desenvolvimento Humano e Tecnologias (2018) e Doutorado em Geografia (2014), ambos pela Universidade Estadual Paulista (UNESP), campus de Rio Claro. Pós-doutorado em Ciências Humanas e Sociais pela Universidade Federal do ABC. Professor em regime de dedicação exclusiva no Instituto Federal de São Paulo (IFSP), campus Itapetininga e professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), campus Sorocaba, Brasil.

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1870-7528

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Publicado

2020-11-06

Como Citar

Oliveira, P. R. de ., Badia, D. D. ., & Fortunato, I. (2020). The childhood and the child in art and cultural industry: problem of education?. Revista Tempos E Espaços Em Educação, 13(32), 1–15. https://doi.org/10.20952/revtee.v13i32.14504

Edição

Seção

Publicação Contínua