Art, experience and alterity: reflections in the horizon of ethical and aesthetic education

  • Maria Regina Johann Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Ijuí, Rio Grande do Sul, Brasil.

Resumo

Oriented by the theoretical perspective of philosophical hermeneutics, this text addresses the ethical and aesthetic dimension of education, and it has the arts teaching as a reflexive field, emphasizing the artistic experience as a possibility for knowledge and self-awareness beyond the instrumental rationality frameworks. I emphasize, therefore, the artistic experience as an opportunity of (re) approximation among the student, the work and the artist as a way of self-investigation in the field of authorship, with reference to the experimentation of the artistic game and the tensions of the creative process. This creative process triggers a dialogue, which would be in the basis of ethics, since the moral action would be based in the process of co-creation of the aesthetic experience in relation to the work of art.

Biografia do Autor

Maria Regina Johann, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Ijuí, Rio Grande do Sul, Brasil.

Graduada em Educação Artística e possui Mestrado e Doutorado em Educação nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul – Unijuí. É professora da Unijuí. Participa dos grupos de pesquisa Teorias Pedagógicas e Dimensões Éticas e Políticas da Educação e Mongaba, tematizando, respectivamente, questões como: linguagem, arte e educação, currículo, cultura digital na educação escolar e a Área das Linguagens no Ensino Médio.

ORCID: http://orcid.org/0000-0002-2788-5967

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Publicado
2021-03-17
Como Citar
Johann, M. R. (2021). Art, experience and alterity: reflections in the horizon of ethical and aesthetic education. Revista Tempos E Espaços Em Educação, 14(33), e15315. https://doi.org/10.20952/revtee.v14i33.15315
Seção
Publicação Contínua