A The interiorization of graduate studies in the south of the Amazonas: rights, impacts and challenges

  • Valmir Flores Pinto Universidade Federal do Amazonas, Humaitá, Amazonas, Brasil.
  • Elizabeth Tavares Pimentel Universidade Federal do Amazonas, Humaitá, Amazonas, Brasil.
  • Rosangela Carvalho da Costa Universidade Federal do Amazonas, Humaitá, Amazonas, Brasil.
Palavras-chave: Educational politics. Formation. Internationalization. Teaching.

Resumo

The installation of public higher education in the interior of the State of Amazonas is recent or, if you like, late. The result of this state policy has its cultural and social as well as economic and political consequences. The southern region of Amazonas, the locus from which we do this study, comprises a vast territory with needs for qualified service in various areas. Higher education, at the stricto sensu postgraduate level, is yet another very important tool to provide opportunities and qualify professionals, especially those who work in basic education. The Postgraduate Program in Science and Humanities Teaching (PPGECH) at the Federal University of Amazonas (UFAM), object of this reflection, is the only PPG in the interior of the State of Amazonas directed towards the qualification of professionals working in education since 2017. Thus, this reflection seeks to highlight the elements that involve the history of PPGECH, the importance of interiorization, since all courses were located in the capital Manaus, the impacts on the teaching area, from a cultural, economic and social perspective, as well as international relations, with the presence of students from other countries.

Biografia do Autor

Valmir Flores Pinto, Universidade Federal do Amazonas, Humaitá, Amazonas, Brasil.

-Doutor em Estudos em Ensino Superior pela Universidade de Aveiro (Portugal). Professor efetivo no Mestrado Acadêmico em Ensino de Ciências e Humanidades e de filosofia nos cursos de graduação na área de Filosofia na Universidade Federal do Amazonas, campus Humaitá, AM. 

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8225-372X

 

 

Elizabeth Tavares Pimentel, Universidade Federal do Amazonas, Humaitá, Amazonas, Brasil.

Doutora em Geofísica pelo Observatório Nacional/RJ; Coordenadora e professora efetiva no Mestrado Acadêmico em Ensino de Ciências e Humanidades e cursos de graduação na área de Física Geral Aplicada na Universidade Federal do Amazonas, campus de Humaitá, AM. 

ORCID: http://orcid.org/0000-0002-2615-2956

Rosangela Carvalho da Costa, Universidade Federal do Amazonas, Humaitá, Amazonas, Brasil.

-Mestranda em Ensino de Ciências e Humanidades pela Universidade Federal do Amazonas (2020). Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal de Rondônia (2013). Especialista em Gestão de Bibliotecas Públicas pela UNYLEYA (2017).

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7114-7523

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Publicado
2022-03-15
Como Citar
Pinto, V. F., Pimentel, E. T., & Costa, R. C. da. (2022). A The interiorization of graduate studies in the south of the Amazonas: rights, impacts and challenges: . Revista Tempos E Espaços Em Educação, 15(34), e16730. https://doi.org/10.20952/revtee.v15i34.16730