Resist and advance in public education: contributions of historical-critical pedagogy
Resumo
The study stems from the analysis of the 2016 Legal-Media-Parliamentary Coup that triggered a sharp crisis, mainly in the educational field. In view of this situation, it establishes dialogues with a counter-hegemonic pedagogical tendency: the Historical-Critical Pedagogy (PHC), proposing to answer what have been the contributions of the PHC to thinking about the public school in the context of crisis in Brazilian education. Through bibliographic research, the results indicate that, under a context of dismantling and vulnerabilities, the PHC is incorporated in educational debates and practices as an instrument of humanization, defending free public schools, omnilateral training, class struggle and the construction of an emancipatory praxis. As a pedagogical theory, PHC represents a fresh start in the face of the contestation of decontextualized curricula and processes, indicating the integration of individual/collective knowledge and universal knowledge, a movement conducive to the formation of articulated individuals in favor of social transformation.
Referências
Brasil. (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm
Brasil. (2019). Decreto Nº 10.004 de 5 de setembro de 2019. Brasília: Presidência da República. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2019/decreto/D10004.htm
Brasil/Mec. (2016). Portaria Nº 1.144 de 10 de outubro de 2016. Brasília: Ministério da Educação. https://www.bsgestaopublica.com.br/portariamec1144
Brasil/Mec. (2018). Resolução Nº 4 de 17 de dezembro de 2018. Brasília: MEC. https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/55640296
Carinhato, P. H. (2008). Neoliberalismo, reforma do estado e políticas sociais nas últimas décadas do século XX no Brasil. Aurora, 2(1), 37-46. https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/aurora/article/view/1192
Colares, A. A. (2020). Empresariamento da educação. In: Lima, A. B. D. & Previtali, F. S. & Lucena, C. (Orgs.). Em defesa das políticas públicas. Uberlândia: Navegando Publicações, p. 279-306. https://www.editoranavegando.com/livro-em-defesa-das-politicas-publi
Costa, A. G. & Vidal, E. M. (2020). Concepções e implicações da Accountability educacional no Brasil: o estado da questão. Revista Tempos e Espaços Em Educação, 13(2), e-13903. http://dx.doi.org/10.20952/revtee.v13i32.13903
Duarte, N. (2013). A pedagogia Histórico-crítica e a formação da individualidade para si. Germinal: Marxismo e Educação em debate, 5(2), 59-72. https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9699
Gomes, M. A. D. O. & Colares, M. L. I. S. (2012). A educação em tempos de neoliberalismo: dilemas e possibilidades. Acta Scientiarum Education, 34(2), 281-280. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v34i2.16978
Lombardi, J. C. & Colares, M. L. I. S. & Orso, P. J. (2021). Pedagogia histórico-crítica e prática pedagógica transformadora. Uberlândia: Navegando Publicações. https://www.editoranavegando.com/livro-pedagogia-historico-critica
Marques, H. J.; Duarte, N. (2020). A pedagogia histórico-crítica em defesa de uma educação revolucionária. Revista Ibero-americana de estudos em educação, 15(3), 2204-2222. https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14427
Malta, M. (2016). Projeto de Lei Nº 193/2016: Programa Escola sem Partido. Brasília: Senado Federal. https://www25.senado.leg.br/web/atividade/materias/-/materia/125666
Marx, K. (2010). Crítica da filosofia do direito de Hegel. [Tradução: Rubens Enderle e Leonardo de Deus]. 2ª ed. São Paulo: Boitempo.
Mészáros, I. (2008). A educação para além do capital. [Tradução: Isa Tavares]. 2ª ed. São Paulo: Boitempo.
Orso, P. J. (2020). O novo coronavírus, a pedagogia histórico-crítica, a sociedade de classes e o internacionalismo proletário. Revista Exitus, 10, 01-54. http://www.ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/1432
Ribeiro, R. J. (2018). Escola pública no Brasil: como enfrentar os tempos difíceis. In: Krawczyk, N. (Org.). Escola pública: tempos difíceis, mas não impossíveis. Uberlândia: Navegando Publicações, p. 97-105. https://www.editoranavegando.com/livro-unicamp
Sanfelice, J. L. (2017). Com o golpe de 2016, para onde caminhará a educação? In: Lucena, C. & Previtali, F. S. & Lucena, L. (Org.). A crise da democracia brasileira. Uberlândia: Navegando Publicações, p. 261-278. https://www.editoranavegando.com/copia-politicas-educacionais-1
Saviani, D. (2020). Crise estrutural, conjuntura nacional, coronavirus e educação – o desmonte da educação nacional. Revista Exitus, 10, 1-25. http://www.ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/146
Saviani, D. (2018). Escola e democracia. 43ª ed. Campinas: Autores Associados.
Saviani, D. (2019). Pedagogia histórico-crítica, quadragésimo ano: novas aproximações. Campinas: Autores Associados.
Saviani, D. (2013). Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11ª ed. Campinas: Autores Associados.
Schlindwein, I. G. C. & Catini, C. R. (2021). Popular Education as a collective practice of insurgency and emancipation. Revista Tempos e Espaços em Educação, 14(33), e14279. http://dx.doi.org/10.20952/revtee.v14i33.14279
Soares, L. D. V. & Colares, M. L. I. S. (2020). Avaliação educacional ou política de resultados? Educação & Formação, 5(15), 1-24. https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2951
Soares, L. D. V. & Colares, M. L. I. S. & Colares, A. A. (2021). A Organização do Trabalho Pedagógico no Oeste do Pará: Discussões no Contexto Pandêmico. Revista Educar Mais, 5(1), 83-98. http://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/educarmais/article/view/2119
Soares, L. D. V. & Ferreira, M. A. V. (2019). A PHC e as discussões do século XXI: diálogos e reflexões obtidas no grupo de estudo de Óbidos frente às mazelas do cenário educacional brasileiro. In: Condé, A. S. et al (Orgs.). Anais do XI Seminário Nacional do HISTEDBR, IV Seminário Internacional Desafios do Trabalho e Educação no século XXI e I Seminário Internacional do HISTEDBR. Uberlândia: Navegando Publicaçõesp. 1087-1097. https://www.semintertrabedu.com.br/anais
Yamazato, M. O. & Nascente, R. M. M. (2020). Concepções, projetos e experiências de educação integral no Brasil. Revista Tempos e Espaços Em Educação, 13(32), 1-20. https://doi.org/10.20952/revtee.v13i32.13541
Copyright (c) 2022 Revista Tempos e Espaços em Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
À Revista Tempos e Espaços em Educação ficam reservados os direitos autorais pertinentes a todos os artigos nela publicados. A Revista Tempos e Espaços em Educação utiliza a licença https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ (CC BY), que permite o compartilhamento do artigo com o reconhecimento da autoria.