Academic production in the initial formation of physical education teachers: is there room for the internship?

  • Antonio Evanildo Cardoso de Medeiros Filho Universidade Regional do Cariri, Crato, Ceará, Brasil.
  • Lucas Souza Silva Universidade Regional do Cariri, Crato, Ceará, Brasil.
  • Antonio Germano Magalhães Junior Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, Ceará, Brasil.
Palavras-chave: Scientific output. Supervised curricular internship. Teacher formation.

Resumo

The study aimed to identify the theoretical-methodological choices in the monographs presented in the Physical Education course of a public university between the years 2008 and 2019, in order to quantify and characterize the works that have the Supervised Curricular Internship as an investigative object. This is a documental research, and it was collected information from 355 productions. The results indicate the predominant use of the qualitative approach (n = 167; 47.0%), followed by the quantitative (n = 161; 45.3%), and mixed (n = 27; 7.7%), besides the questionnaire, documents and interviews as the most requested data collection techniques. Although it is a degree course, the number of works in the areas of activity inherent to the bachelor's degree is predominant (n = 207; 58.1%). We evidenced 5 (1.4%) works that problematize the Internship in teacher training. The reality investigated requires dialogues, reflections and investigations about the academic production related to teacher education and the Supervised Curricular Internship.

Biografia do Autor

Antonio Evanildo Cardoso de Medeiros Filho, Universidade Regional do Cariri, Crato, Ceará, Brasil.

Doutorando e mestre em Educação pelo Programa de P´ós-graduação da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Professor da Universidade Regional do Cariri (URCA). Líder do Núclero de Estudo e Pesquisa em Educação Física Escolar (NePEFE).

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4442-162X

Lucas Souza Silva , Universidade Regional do Cariri, Crato, Ceará, Brasil.

Licenciando em Educação Física pela Universidade Regional do Cariri (URCA). Bolsista do Programa Institucional e Bolsas de Iniciação Científica (PIBIC). Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Educação Física Escolar (NePEFE/URCA).

ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0515-9697

Antonio Germano Magalhães Junior , Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, Ceará, Brasil.

Graduado em Pedagogia e em História, possui Mestrado em Educação (1998), Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Ceará (2003) e pós-doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2009). 

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0988-4207

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Publicado
2022-09-09
Como Citar
Medeiros Filho, A. E. C. de, Silva , L. S., & Magalhães Junior , A. G. (2022). Academic production in the initial formation of physical education teachers: is there room for the internship?. Revista Tempos E Espaços Em Educação, 15(34), e17470. https://doi.org/10.20952/revtee.v15i34.17470