Questionnaire on teacher appreciation (Q-VD): elaboration and validation of an instrument

  • Deise Maíra Silveira Moreira Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, Bahia, Brasil.
  • Ricardo Franklin De Freitas Mussi Universidade do Estado da Bahia, Caetité, Bahia, Brasil.
  • Berta Leni Costa Cardoso Universidade do Estado da Bahia, Guanambi, Bahia, Brasil.
Palavras-chave: Instrument. Questionnaire. Teacher appreciation. Validation.

Resumo

The teacher appreciation, understood from the categories training, career, remuneration and working and health conditions, as defined by the National Conference on Education (CONAE/2018), makes up the investigation of this work. Therefore, the objective of the research is to present evidence regarding the validity of the Questionnaire on Teacher Appreciation (Q-VD). For the construction and validation of the instrument, a bibliographic survey was carried out regarding research on teacher appreciation to know the demands investigated in each category, and thus build the instrument characterized as a questionnaire and named Q-VD. It is a field research with a qualitative and quantitative approach. The validation process took place in three stages in order to assess content validity in the first, clarity of language in the second and reliability in the third. All validation steps presented positive numbers, with this, the Q-VD demonstrates valid content, clarity in language and reliability in the data.

Biografia do Autor

Deise Maíra Silveira Moreira, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, Bahia, Brasil.

Mestre em Educação, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, Bahia, Brasil, integrante do Grupo de Pesquisa em Educação Física, Esporte e Lazer (AGENTE) e da Linha de Estudo, Pesquisa e Extensão em Atividade Física (LEPEAF).

ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1209-887X

Ricardo Franklin De Freitas Mussi, Universidade do Estado da Bahia, Caetité, Bahia, Brasil.

Doutor em Educação Física, Universidade do Estado da Bahia, Caetité, Bahia, Brasil, Docente no Programa de Pós-graduação em Ensino, Linguagem e Sociedade, Integrante do Núcleo Internacional de Estudos em Direitos Humanos, Educação, Cultura e Saúde.

ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1515-9121

Berta Leni Costa Cardoso, Universidade do Estado da Bahia, Guanambi, Bahia, Brasil.

Pós-doutorado em educação, Universidade do Estado da Bahia, Guanambi, Bahia, Brasil, Docente no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, líder do grupo de pesquisa Linha de Estudo, Pesquisa e Extensão em Atividade Física (LEPEAF).

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7697-0423

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Publicado
2022-05-14
Como Citar
Moreira, D. M. S., Mussi, R. F. D. F., & Cardoso, B. L. C. (2022). Questionnaire on teacher appreciation (Q-VD): elaboration and validation of an instrument. Revista Tempos E Espaços Em Educação, 15(34), e17489. https://doi.org/10.20952/revtee.v15i34.17489